In de rest van de wereld was de nieuwe film Star Wars: The Force Awakens al een doorslaand succes. Deze zaterdag kan The Walt Disney Company daar China aan toevoegen.

Op de eerste dag dat de film in het Aziatische land draaide, werd er een recordbedrag van 33 miljoen dollar binnengehaald met de kaartverkoop.

In China waren tot afgelopen juni nog nooit Star Warsfilms vertoond. Om aandacht te genereren voor The Force Awakens werd een marketingoffensief op de Chinezen losgelaten: zo werden er vijfhonderd Stormtroopers (personages uit de film) op de Chinese Muur neergezet en een populaire popzanger die geldt als het Chinese antwoord op Justin Bieber.

The Force Awakens, de zevende film in de reeks, breekt al records sinds de release, half december. In Nederland zagen al meer dan een half miljoen mensen de film. Het was ook de eerste film die in tien dagen tijd de grens van 1 miljard dollar doorbrak. De kans wordt daarmee groot dat het de succesvolste bioscoopfilm ook wordt op basis van kaartverkoop.

Disney, dat in 2012 voor 4 miljard dollar Lucesfilm kocht, de producent van de Star Wars-reeks, zou van plan zijn om nog vier tot vijf nieuwe films te maken over het sterrenstelsel hier ver, ver vandaan.

Z24 / ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl